香港邮政一于私营化啦! 文:玮公子
最近,政圈同坊间都嘈得好交关,就系香港邮政营运基金在2024/25年度录得破纪录的8.21亿元亏损,累计连续8年出现赤字依件事,正因为咁,政府向立法会申请46亿元拨款支持香港邮政运作。近年自从电子通讯以及社交平台普及,人与人之间的邮递书信已经大幅减少,邮政亏损主因系传统信件量结构性减少,加上营运成本有增无减,“生意”难做在所难免。
其实,最致命嘅因素,系香港邮政并唔系独立的私人企业或法定机构,而系一个政府部门。目前佢系以“营运基金”模式运作,财政上要自负盈亏,但喺法定身份、商业扩展及营运决策上,下下就受到政府部门框架的严格限制,咁就认真弊家伙啦!
嗱,先同大家讲下有关香港邮政嘅体制现况。1)佢系属于政府决策局(商务及经济发展局)辖下部门,并唔似其他国家咁“公司化”或者“私有化”。2)佢用营运基金模式运作,自1995年起自负盈亏,透过日常邮递及集邮等业务收入维持运作。不过,大家应该明白,正正因为佢系政府部门,佢哋所有员工都系公务员,薪酬和福利比私营企业高,人力资源调配又缺乏弹性,营运策略又俾公务员体制限制咗市场竞争力,此消彼长之下想要赚钱盈利,谈何容易。咁,咪系蚀足10年囉!
香港邮政连续8年录得亏损,早前向立法会申请拨款46亿元,翻新空邮中心及支持未来三个年度的运作。在议事厅上,不乏听到一啲对香港邮政嘅批评,查实佢哋真系好无辜,用营运基金模式自负盈亏,但营运策略又诸多限制,有好嘅idea都下下申请等批,试问,被人绑手绑脚,就算“宇宙最强”都冇符啦,唯有挨打!
嗱,香港邮政如果唔系用营运基金模式,好似30年前咁是政府部门,好似其他部门咁列入政府经常性预算之内,可能就唔系今日咁嘅结果。当年政府要将依个部门采取咁嘅方式经营,系想为库房减负担,想赋予部门保留收入同埋灵活调配资源嘅权利,方便更迅速咁应对市场转变,提升生产力。不过,过去10年以来,成效好唔理想,依个模式喺实际运作中面临唔少掣肘(例如邮费定价及薪酬机制仍受政府规管),加上近年邮件量大跌,营运基金面临极大的财政挑战。其实,今时今日,时移势易,政府干脆收回营运基金模式,亦未必系坏事!
查实好多国家已经将邮政服务外判、公司化或转为私营,有啲仲有好可观盈利。反观香港邮政在10年前开始连年亏蚀,管理层长期以来由缺乏营商经验嘅政务官员出任。喂,要自负盈亏㖞,即系做生意啦,政务主任系精英,但佢哋唔系生意佬嘛,又点可以期望佢哋同私营企业竞争呢?依种营运基金模式,今时今日已经唔啱使,试咗咁多年冇起色,今日仲要申请拨款,香港邮政饱受批评,既不好受,政府亦面对“长贫难顾”嘅困境!
睇吓其他地方吖,其实都有好成功例子,例如国家嘅中国邮政储蓄银行分行遍及全国乡镇,提供综合性嘅金融服务;至于香港人最钟意比较嘅新加坡,佢哋嘅国家邮政(SingPost)连地产生意都做埋;德国邮政喺1995年私有化之后,更成功成为全球数一数二的国际快递公司DHL。
老实讲,香港邮政员工而家嘅开支(包括薪酬及长俸等),占总开支差不多8成,好难预期依个部门可以喺3年后转亏为盈。当局到今天仍然只系谂攞钱“填氹”,又冇长远规划。咁几十亿使完,唔通3年后又申请拨款咩!计我话,政府当局要考虑嘅系一个长远策略,干脆收回恢复为政府部门,又或者俾佢私营,转为公司化,俾佢系政府架构之外灵活经营商业活动,去补贴亏本的邮递服务,香港邮政私营化自创出路,自寻生机,自负盈亏先至公道嘛!
好勒今日讲住咁多先,下次见!

资深传媒人
