香港郵政一於私營化啦! 文:瑋公子
最近,政圈同坊間都嘈得好交關,就係香港郵政營運基金在2024/25年度錄得破紀錄的8.21億元虧損,累計連續8年出現赤字依件事,正因為咁,政府向立法會申請46億元撥款支持香港郵政運作。近年自從電子通訊以及社交平台普及,人與人之間的郵遞書信已經大幅減少,郵政虧損主因係傳統信件量結構性減少,加上營運成本有增無減,「生意」難做在所難免。
其實,最致命嘅因素,係香港郵政並唔係獨立的私人企業或法定機構,而係一個政府部門。目前佢係以「營運基金」模式運作,財政上要自負盈虧,但喺法定身份、商業擴展及營運決策上,下下就受到政府部門框架的嚴格限制,咁就認真弊傢伙啦!
嗱,先同大家講下有關香港郵政嘅體制現況。1)佢係屬於政府決策局(商務及經濟發展局)轄下部門,並唔似其他國家咁「公司化」或者「私有化」。2)佢用營運基金模式運作,自1995年起自負盈虧,透過日常郵遞及集郵等業務收入維持運作。不過,大家應該明白,正正因為佢係政府部門,佢哋所有員工都係公務員,薪酬和福利比私營企業高,人力資源調配又缺乏彈性,營運策略又俾公務員體制限制咗市場競爭力,此消彼長之下想要賺錢盈利,談何容易。咁,咪係蝕足10年囉!
香港郵政連續8年錄得虧損,早前向立法會申請撥款46億元,翻新空郵中心及支持未來三個年度的運作。在議事廳上,不乏聽到一啲對香港郵政嘅批評,查實佢哋真係好無辜,用營運基金模式自負盈虧,但營運策略又諸多限制,有好嘅idea都下下申請等批,試問,被人綁手綁腳,就算「宇宙最強」都冇符啦,唯有捱打!
嗱,香港郵政如果唔係用營運基金模式,好似30年前咁是政府部門,好似其他部門咁列入政府經常性預算之內,可能就唔係今日咁嘅結果。當年政府要將依個部門採取咁嘅方式經營,係想為庫房減負擔,想賦予部門保留收入同埋靈活調配資源嘅權利,方便更迅速咁應對市場轉變,提升生產力。不過,過去10年以來,成效好唔理想,依個模式喺實際運作中面臨唔少掣肘(例如郵費定價及薪酬機制仍受政府規管),加上近年郵件量大跌,營運基金面臨極大的財政挑戰。其實,今時今日,時移勢易,政府乾脆收回營運基金模式,亦未必係壞事!
查實好多國家已經將郵政服務外判、公司化或轉為私營,有啲仲有好可觀盈利。反觀香港郵政在10年前開始連年虧蝕,管理層長期以來由缺乏營商經驗嘅政務官員出任。喂,要自負盈虧喎,即係做生意啦,政務主任係精英,但佢哋唔係生意佬嘛,又點可以期望佢哋同私營企業競爭呢?依種營運基金模式,今時今日已經唔啱使,試咗咁多年冇起色,今日仲要申請撥款,香港郵政飽受批評,既不好受,政府亦面對「長貧難顧」嘅困境!
睇吓其他地方吖,其實都有好成功例子,例如國家嘅中國郵政儲蓄銀行分行遍及全國鄉鎮,提供綜合性嘅金融服務;至於香港人最鍾意比較嘅新加坡,佢哋嘅國家郵政(SingPost)連地產生意都做埋;德國郵政喺1995年私有化之後,更成功成為全球數一數二的國際快遞公司DHL。
老實講,香港郵政員工而家嘅開支(包括薪酬及長俸等),佔總開支差不多8成,好難預期依個部門可以喺3年後轉虧為盈。當局到今天仍然只係諗攞錢「填氹」,又冇長遠規劃。咁幾十億使完,唔通3年後又申請撥款咩!計我話,政府當局要考慮嘅係一個長遠策略,乾脆收回恢復為政府部門,又或者俾佢私營,轉為公司化,俾佢係政府架構之外靈活經營商業活動,去補貼虧本的郵遞服務,香港郵政私營化自創出路,自尋生機,自負盈虧先至公道嘛!
好勒今日講住咁多先,下次見!

資深傳媒人
